BOTOKS – leczenie bruksizmu

Bruksizm to mimowolne zaciskanie i zgrzytanie zębami spowodowane nadmiernym napięciem mięśni żwaczy. Najczęściej prowadzi do ścierania zębów, często do bólu głowy, może powodować zniekształcenia twarzy tzw. twarz kwadratową.

Siły wyzwalane na zęby mogą być tu nawet 10- ciokrotnie  większe od tych, działających podczas normalnych procesów żucia i gryzienia.

W takcie snu bruksizm objawia się zgrzytaniem, a w dzień charakteryzuje się mimowolnym zaciskaniem zębów.

Pacjent może powoli tracić zdolność sterowania napięciem mięśniowym – nie potrafi ich rozluźnić.

Często niezdiagnozowane bóle głowy powstają w wyniku wzmożonego napięcia mięśni głowy i szyi. Źródłem tego napięcia są nadmierne i często asymetryczne przeciążenia w obrębie mięśni żwaczy.

Wszystkie powyższe zależności prowadzą  do różnorodnych objawów:

Zęby:

• ścieranie  i pękanie zębów
  • rozchwianie zębów
  • krwawienie dziąseł

Stawy skroniowo-żuchwowe:

• bolesność stawów skroniowo-żuchwowych lub kąta żuchwy
  • ograniczona ruchomość żuchwy
  • trzaski lub przeskakiwanie żuchwy przy szerokim otwieraniu ust

Mięśnie:

• ograniczona ruchomość głowy
  • bolesność samoistna lub uciskowa
  • jedno- lub obustronny przerost mięśni żuchwy,tzw „twarz kwadratowa”

a także:

• ból głowy
  • szumy w uszach
  • zaburzenia równowagi

Leczenie:

Ze względu na fakt ,że dolegliwości spowodowane są nadmiernym napięciem mięśni, doskonałe rezultaty daje leczenie toksyną botulinową (Botox,Azzalure), która rozluźnia mięśnie, a co za tym idzie uniemożliwia nadmierne zaciskanie zębów.

Spektakularne rezultaty można osiągnąć w przypadku znacznego przerostu żwaczy, gdy twarz stała się kwadratowa. Po kilku tygodniach od zabiegu twarz wysmukla się i wyszczupla w dolnej części ze względu na zmniejszenie objętości niepracujących żwaczy.

Zabieg powtarza się indywidualnie, w zależności od potrzeb, zazwyczaj początkowo ruchomość mięśnia powraca po 6-12 miesiącach (zazwyczaj już w dużo mniejszym natężeniu), później odstępy czasu wydłużają się, gdyż mięsień „odzwyczaja” się od pracy i bywa, że kolejne zabiegi nie są potrzebne.