Akupunktura

Closeup of hand performing acupuncture therapy on customer's back at salon

Czym jest akupunktura?

Jest to metoda oddziaływania na organizm, polegająca na wkłuwaniu cienkich igieł w ściśle określone miejsca na ludzkim ciele. Akupunktura wywodzi się z Tradycyjnej Medycyny Chińskiej i jej historia sięga kilku tysięcy lat. Dobór punktów na ciele i sposób ich na kłucia jest uzależniony od wcześniej przeprowadzonej diagnozy w oparciu o zasady Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. W pewnych przypadkach stosuje się również ogrzewanie punktów akupunkturowych specjalnym ziołowym cygarem tzw. Moksą.

W czym może pomóc mi akupunktura?

Akupunktura wywiera szeroki wpływ na organizm człowieka. Najwięcej badań naukowych poświęconych jest przeciwbólowemu działaniu akupunktury, ale zakres działania tej metody jest znacznie szerszy. Akupunktura między innymi:

• Redukuje ból (stosowana w migrenach, przewlekłych zespołach bólowych kręgosłupa, łokci, bioder, ramion, kolan, bólach towarzyszących chorobie nowotworowej itp.)
  • Reguluje menstruacje (zmniejsza ból miesiączkowy, reguluje długość trwania cyklu, łagodzi zespół napięcia przedmiesiączkowego)
  • Wpływa na płodność (reguluje wydzielanie żeńskich hormonów płciowych, wpływa na funkcje rozrodcze, ułatwiając zajście w ciążę)
  • Wpływa na układ hormonalny (wpływ na tarczycę, nadnercza, przysadkę mózgową)
  • Łagodzi dolegliwości okresu menopauzy (np. uderzenia gorąca i poty)
  • Poprawia trawienie (korzystnie działa w leczeniu zespołu jelita drażliwego, wzdęć, bólów żołądka i jelit)
  • Poprawia stan skóry, włosów i paznokci (A także przyśpiesza gojenie ran, redukuje blizny)
  • Wpływa na pracę układu nerwowego (Poprawia sen, łagodzi stres, odpręża i uspokaja)
  • Poprawia funkcjonowanie innych układów i narządów!

Jak wygląda wizyta w gabinecie akupunktury?

Podczas pierwszej wizyty terapeuta przeprowadza z pacjentem dokładny wywiad na temat stanu zdrowia, a także dokonuje badanie pulsu oraz języka. Na podstawie uzyskanej diagnozy terapeuta dobiera strategię leczniczą oraz wybiera punkty na ciele, w których zostaną umieszczone igły. Czas pierwszej wizyty łącznie z zabiegiem akupunktury to około 1 godziny. Podczas kolejnych wizyt terapeuta powtórnie bada puls oraz dokonuje oględzin języka. Dobór punktów podczas kolejnych zabiegów może różnić się od siebie za każdym razem.

Długość trwania terapii jest kwestią indywidualną i zależy od wielu czynników, wśród których determinującą rolę odgrywa aktualny stan zdrowia pacjenta. Częstotliwość spotkań wynosi zazwyczaj raz w tygodniu i zmniejsza się ona wraz z poprawą stanu zdrowia.

Czy są jakieś przeciwwskazania do stosowania akupunktury?

Brak jest bezwzględnych przeciwwskazań do stosowania akupunktury. Względne przeciwwskazania obejmują:

• czynną chorobę psychiczną w fazie zaostrzenia
  • chorobę nowotworową
  • ciążę
  • zmiany skórne w miejscu nakłucia
  • uczulenie na nikiel, chrom i/lub inne elementy składowe igły

Czy akupunktura ma działania niepożądane?

Akupunktura jest skuteczną metodą zapobiegania i leczenia wielu różnych jednostek chorobowych. Znajomość anatomii człowieka czyni tę metodą niezwykle bezpieczną. Do najczęstszych objawów niepożądanych zalicza się: krwiak, uczucie zmęczenia, nasilenie objawów, ból przy nakłuciu, senność, zawroty głowy, nudności. Objawy tego typu mogą wystąpić jedynie u 0,3-3% poddanych terapii.