Przebarwienia

Główną przyczyną powstawania przebarwień jest nadmierne odkładanie się melaniny w komórkach skóry. Na powstawanie przebarwień mają wpływ przede wszystkim czynniki hormonalne i genetyczne oraz ekspozycja skóry na promieniowanie ultrafioletowe, zaburzenia endokrynologiczne (np. choroby tarczycy, nadnerczy, jajników), ciąża, przyjmowanie leków hormonalnych np. doustnych środków antykoncepcyjnych, substancji o działaniu fototoksycznym bądź fotoalergicznym oraz stosowanie niektórych kosmetyków. Przebarwienia powstają również jako efekt zejścia stanów zapalnych (np. trądziku, urazów skóry).

Najczęstsze miejsca występowania przebarwień to twarz, dekolt i grzbiety dłoni. Do najczęściej spotykanych przebarwień zaliczamy: piegi, plamy soczewicowate, ostudę, przebarwienia pozapalne i polekowe.

Do głównych przyczyn powstawania przebarwień można zaliczyć:

• promieniowanie słoneczne (UV),
  • zmiany zapalne skóry (m. in. trądzik),
  • zmiany o podłożu hormonalnym,
  • ciąża,
  • stosowanie doustnej antykoncepcji,
  • stosowanie zastępczej terapii hormonalnej,
  • menopauza
  • choroby wątroby,
  • niedoczynność nadnerczy,
  • nadczynność tarczycy,
  • stosowanie substancji fotouczulacjących, dostępnych w lekach, kosmetykach i ziołach.

Wśród plam i przebarwień na skórze można wyróżnić:

• piegi – małe ciemne plamy na skórze
  • melasma – przebarwienia nieregularne, ostro ograniczone brązowe plamy bez oznak zapalenia, umiejscowione na twarzy (czoło, policzki, wargi górne).
  • plamy soczewicowate – wyglądem są do siebie podobne; drobne, liczne plamki koloru brunatnego o różnych odcieniach. (przypominają piegi, ale są nieco większe i bardziej odgraniczone)
  • odczyny fototoksyczne – powstają przez kontakt substancji fotouczulającej ze skórą.
  • przebarwienia pozapalne – powstają w miejscach gdzie wcześniej występował stan zapalny: zmiany trądzikowe, wysypki skórne, oparzenia słoneczne, uczulenia, urazy

Niwelowanie powstałych zmian nie jest łatwe i aby było skuteczne wymaga determinacji i konsekwencji. Preparaty aplikowane w kuracji należy stosować regularnie, często przez wiele miesięcy. Preparaty rozjaśniające przebarwienia powinny być stosowane jako element kuracji łączonej z zabiegami u lekarza medycyny estetycznej lub dermatologa. Terapia przebarwień jest procesem długotrwałym, jednak dobre rezultaty uzyskuje się łącząc różne zabiegi.